پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119521
از وام ۵ ميليوني ازدواج چه خبر؟!
تاریخ انتشار : 1393/08/24 13:40:31
نمایش : 1257
توقف کامل پرداخت وام ۵ ميليوني ازدواج و تبديل آن به ۳ ميليون تومان با اطلاعيه بانک مرکزي در سامانه وام ازدواج و بازگشت بانک مرکزي به مصوبه پيش از سال ۹۰ در حالي کليد خورد که پرداخت دوباره وام ۵ ميلوني نيازمند تصميم‌گيري دوباره بانکي‌ها است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بانک مرکزي در حالي در سامانه وام ازدواج، تسهيلات قرض الحسنه ازدواج براي هر يک از زوجين را مبلغ ۳۰ ميليون ريال اعلام کرده است که چند هفته پيش مديرکل اعتبارات بانک مرکزي، اولويت پرداخت را با وام ۳ ميليون توماني و نه ۵ ميليون توماني اعلام کرده بود.

اين در حالي است که پيش از اين تصميم بانک مرکزي، بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار در سال ۹۰ بانکها به متقاضيان واجد شرايط وام ۵ ميليون توماني مي پرداختند، اما با مشکلات ايجاد شده براي پرداخت وام ازدواج و افزايش تعداد افراد در صف دريافت تسهيلات ازدواج، اين وام به ۳ ميليون تومان کاهش يافت.

اخيرا نيز بانک مرکزي به صراحت در سامانه وام ازدواج اعلام کرده است که بانکها فقط وام ۳ ميليون توماني مي پردازند و ديگر خبري از وام ۵ ميليوني نيست و اين به معناي عقبگرد بانک مرکزي به پيش از ابلاغ مصوبه سال ۹۰ است.

سال گذشته در مقطعي پرداخت وام ازدواج توسط بانکها متوقف شده بود که با تمهيداتي از سوي بانک مرکزي و نظام بانکي دوباره از سر گرفته شد که يکي از اين تصميمات کاهش ميزان وام ازدواج از ۵ ميليون تومان به ۳ ميليون تومان بود.

البته مدت زماني پس از اجرايي شدن تمهيدات وام ازدواج ۵ ميلون تومان بود، اما اين ميزان در حال حاضر به ۳ ميليون به صورت کامل کاهش يافته است.از سوي ديگر هم اکنون بانکها براي تسريع در امور مربوط به متقاضيان تسهيلات ازدواج و پرداخت و يا عدم پرداخت وام ۵ ميليون توماني خود بايد تصميم گيري کنند.

ميرمحمد صادقي مديرکل اعتبارات بانک مرکزي اعلام کرده است که اگر بانک ها مازاد منابع قرض الحسنه دارند مي توانند تسهيلات ۵ ميليون توماني پرداخت کنند. اين در حالي است که بر اساس دستور اين بانک بر روي سامانه ديگر هيچ بانکي وام ۵ ميليوني نمي پردازد و بررسي هاي ميداني نيز حکايت از اين موضوع دارد.

کل تسهيلات پرداختي ازدواج طي ۷ ماه اول سال هاي گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار فقره بوده که اين رقم در هفت ماهه ابتداي سال جاري به ۷۳۰ هزار فقره افزايش يافته است. در حال حاضر ۱۶ بانک دولتي و خصوصي و قرض الحسنه در ليست بانکهاي پرداخت کننده تسهيلات وام ازدواج قرار دارند.

بانک مرکزي اعلام کرده است که متقاضياني که بايد براي دريافت تسهيلات به شعب بانک ها مراجعه کنند در صورتي که دو ماه بعد از زمان مقرر اقدامي در اين زمينه انجام ندهند، خود به خود نام آنها از سامانه تسهيلات ازدواج حذف مي شود.

توقف مقطعي پرداخت وام ازدواج حتي وزير اقتصاد را به مجلس کشاند و وي به جاي رئيس کل بانک مرکزي پاسخگوي نمايندگان مجلس در اين زمينه شد، پس از آن بود که طيب نيا و سيف با تمهيداتي دستور پرداخت دوباره وام ازدواج را از سر گرفتند.

مرکز پژوهش هاي مجلس نيز اخيرا ۸ پيشنهاد براي پرداخت وام ازدواج را مطرح کرده است: اولويت قرار دادن پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج نسبت به ساير تسهيلات قرض الحسنه، اختصاص بخشي از ساير انواع منابع بانکي به تسهيلات قرض الحسنه، استفاده از وجوه اداره شده در بودجه سال آتي و استفاده صحيح و تخصيص بهينه قرض الحسنه هاي موجود.

همچنين استفاده از منابع بازگشتي تسهيلات قرض الحسنه، استفاده از منابع حاصله از ذخيره قانوني قرض الحسنه پس انداز، استفاده از منابع حاصله از ذخيره قانوني حساب قرض الحسنه جاري و بررسي راه هاي استفاده قانونمند و بهينه از منابع صندوق توسعه ملي در تامين مالي ازدواج از ديگر اين راهکارها است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html